Oldalunk cookie-kat ("sütiket") használ. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Honlapunkra látogatva Ön beleegyezik a cookie-k használatába. Elfogadom
Termékek Menü

Árfeltüntetés, árellenőrzés. Mire kell figyelni az árak kiírásánál?

Árfeltüntetés szabályai

A termékek eladási ára és egységára, továbbá a szolgáltatások díja feltüntetésének részletes szabályait a 1997. évi CLV. törvény 14. § bekezdése határozza meg:

14. § (1) A fogyasztót - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a külön jogszabályban meghatározottak szerint írásban tájékoztatni kell a fogyasztóknak megvételre kínált termék eladási áráról és egységáráról, illetve a szolgáltatás díjáról.

(2) Nem kell alkalmazni e § rendelkezéseit az árverés útján értékesítendő termékre, ha annak kikiáltási (induló) árát az árverési tájékoztató meghatározza.

(3) Az eladási árat, az egységárat, illetve a szolgáltatás díját egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni.

(4) Az eladási árat és az egységárat, illetve - határon átnyúló szolgáltatásnyújtás kivételével - a szolgáltatás díját Magyarország törvényes fizetőeszközében kifejezve, a fizetőeszköz nemét (forint) vagy annak rövidítését (Ft) megjelölve kell feltüntetni.

(5) A termék eladási áraként és egységáraként, illetve a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.

(6) Ha a termékre vonatkozó kereskedelmi kommunikáció megjelöli a termék eladási árát - amennyiben jogszabály eltérően nem rendelkezik -, az egységárat is meg kell adni.

(7) Több eladási ár vagy szolgáltatási díj egyidejű feltüntetése esetén a vállalkozás köteles a feltüntetett legalacsonyabb eladási ár vagy szolgáltatási díj felszámítására.

A fogyasztóvédelmi hatóság szigorúan ellenőrzi az árak kiírását, az akciók betartását. A termék árát forintban fizetendő (bruttó) összegben kell feltüntetni magán a terméken, vagy előtte, jól látható helyen.

 

Árfeltüntetés kisebb alapterületű üzletekben

A kisebb alapterületű kereskedelmi egységekben általában árazógép segítségével tüntetik fel az árakat magán a termékeken. Gyakran előfordul, hogy a terméken két címke is található, két különböző árral, ilyenkor minden esetben a kisebbik ár érvényes. Azért, hogy ez ne forduljon elő, mindig ügyeljünk arra, hogy a korábbi címkét eltávolítsuk, vagy megfelelően ragasszuk felül azt.

 

Árfeltüntetés nagyobb alapterületű üzletekben

A nagy alapterületű kereskedelmi egységekben az egyedi árjelzés nehezen kivitelezhető. Erre nyújt megoldást a vonalkódot felhasználó kasszarendszer. A központi rendszerbe minden termék vonalkódját felviszik, és itt rendelik hozzá az egyéb adatokat, árakat is, így a kasszánál a vonalkód leolvasása után megjelenik az ár a vásárláskor.

A fogyasztók ebben az esetben a termékek elé kihelyezett polccímkékből tudnak az árakról tájékozódni. Az árak kihelyezése leggyakrabban ársínben történik, A/4-es papírlapból kivágott címkéken. Igényesebb megoldást nyújt a karton címke használata, amelyet egy asztali címkenyomtató (Zebra GC420t, Citizen CL-S321, stb.) segítségével gyorsan, egyszerűen ki tudunk nyomtatni.

Egyre több helyen találkozhatunk elektronikus polccímkével is, amely digitálisan jelzi ki az eladási-, illetve egységárat. Legnagyobb előnye, hogy árváltozás esetén gyorsan át lehet állítani az árakat a termékek előtt.

 

Árellenőrzés

A vonalkódos rendszerrel ellátott egységekben lehetőség van a hálózatba bekapcsolható árellenőrző kihelyezésére. Az árellenőrző segítségével a terméken található vonalkód leolvasásával megnézhetjük, hogy az ár helyes-e. Segítséget nyújthat abban is, ha nem találjuk a termék árát, vagy csak gyanúsnak találjuk azt.

Az árellenőrző több mint egy vonalkód olvasó, inkább egy mobil adatgyűjtő komplexitásával rendelkező eszköz. Az árellenőrző vezetékes vagy vezeték nélküli kapcsolattal csatlakozhat a hálózatba.

A modern árellenőrzők már nem csak az árak kiírására használhatóak, hanem a kijelzőjüknek köszönhetően több információt is meg tudunk osztani a vásárlókkal. Értesíteni tudjuk a vevőket az akciókról, különböző árengedményekről, vagy akár különböző termékinformációkat (pl. szénhidrát tartalom, összetevők, képek, stb.) is.

Pihenőidőben a készülék kijelzőjén reklámokat futtathatunk, vagy egyes modellek hangszóróján keresztül hangot is tudunk lejátszani.

Napjainkban már kisebb alapterületű üzletekben is helyeznek el árellenőrző készüléket. A vevők szempontjából azért előnyös, mert azonnal tudnak tájékozódni az árakról, akciókról, így mindig tudják mennyiért vásárolnak. A boltvezetők szempontjából azért jó, mert az alkalmazottakat felszabadítja a „mennyibe kerül” kérdések alól.

 

Az árak kiírására törvényi szabályozás létezik, a fogyasztóvédelmi hatóság szigorúan ellenőrzi is azt, ezért minden esetben fel kell tüntetni a termékek eladási árát, és ha szükséges, akkor az egységárát is. A vásárlóink akkor lesznek elégedettek, ha ennek mindig eleget teszünk, szívesebben térnek hozzánk vissza.